Ekonomi

IATA zirvesinde havayolu sektörünün acil sorunları ele alınacak

300’den fazla havayolunu temsil eden ve küresel hava trafiğinin %80’inden fazlasını oluşturan Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), yıllık toplantısını 2-4 Haziran tarihleri arasında Dubai’de gerçekleştirecek. Bu etkinlik, sektörün 2023’te kârlılığa dönüş sinyali vermesinden ve hava yolcu trafiğinin 2019’daki rekor rakamlara ulaşacak şekilde yeniden canlanmasından bu yana havayolu liderlerinin bir araya geleceği ilk büyük toplantı olması bakımından özellikle önem taşıyor.

Yaklaşan zirve, havayolu sektörünün karşı karşıya olduğu çeşitli zorlukları ele alacak. Ana konular arasında daha uzun uçuş rotalarına yol açan jeopolitik gerilimler, uçak kıtlığı ve IATA’nın 2021 yılında benimsediği 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu hedefi gibi çevresel hedeflere ulaşma konusundaki acil ihtiyaç yer alıyor. Geçen hafta VivaTech konferansında konuşan Airbus CEO’su Guillaume Faury, “Jüri henüz kararını vermedi ve yapılması gereken çok şey var” diyerek önümüzdeki görevin büyüklüğünü kabul etti.

Toparlanmaya rağmen, havayolları artan maliyetler ve ağlar yeniden açılıp genişlemeye devam ettikçe artan rekabet nedeniyle getiriler üzerinde baskı yaşıyor. Bu durum, Avrupa ve Asya’daki fiyatların yumuşamasıyla birleşerek COVID sonrası seyahat artışının dengelenmekte olabileceğini düşündürüyor. British Airways’in sahibi IAG’nin başkanı Luis Gallego, şirketin yıllık raporunda bu zorluklara değinerek önümüzdeki yılın havacılık sektörü için zor geçebileceğini belirtti.

Singapur Havayolları, üst üste ikinci yıl rekor kâr açıklamasına rağmen kısa bir süre önce yolcu gelirlerinde bir azalma olduğunu bildirdi. OAG’den analist John Grant, sektörün mevcut durumunu “karışık bir durum” olarak tanımladı. 2023 ve 2024’te olağanüstü sonuçlar elde edildi ancak şimdi belirgin bir yumuşama eğilimi var.

Sektörün büyümesinin emisyonları azaltma çabalarıyla çeliştiğini ve sürdürülebilir havacılık yakıtına güvenin yetersiz olduğunu savunan eleştirmenlerle birlikte çevresel kaygılar da ön planda. Yakın zamanda Singapur Havayolları ve Katar Havayolları uçuşlarında meydana gelen ve yaralanmalarla sonuçlanan türbülans olayları, kabin güvenliği ve iklim değişikliği ile artan türbülans arasındaki potansiyel bağlantılara dikkat çekmiştir.

IATA toplantısı muhtemelen yolcu hakları konusundaki tartışmaları yeniden alevlendirecek ve bazı ülkeler Avrupa Birliği’ndekine benzer tazminat planlarını benimsemeyi düşünecek. Ancak havayolları bu tür düzenlemelerin güvenliği etkileyebileceğine dair endişelerini dile getirdiler.

Konferans, Suudi ve Hintli havayolu şirketlerinin kapasitelerini arttırdığı ve hem Suudi Arabistan hem de BAE’nin yeni mega havaalanı projelerini duyurduğu Körfez bölgesinde yeni bir rekabet ve genişleme aşamasının ortasında gerçekleşiyor. Ayrıca, Ocak ayında hava panelinin patlaması, ABD’li düzenleyiciler tarafından devam eden soruşturmalar ve 737 MAX jetiyle ilgili üretim sorunları da dahil olmak üzere bir dizi aksilikle karşı karşıya kalan Boeing için bir kalite ve kurumsal krizin ardından geliyor. Boeing’in rakibi Airbus da teslimat hedeflerinin tutturulamaması ve Pratt & Whitney motorlarının bakımında yaşanan gecikmeler nedeniyle zorluklarla karşı karşıya.

Qatar Airways CEO’su Badr Mohammed Al Meer, Airbus ve Boeing’e bu gecikmeleri azaltmak için tedarikçilere daha fazla baskı yapmaları çağrısında bulunarak sektördeki zorlukların birbiriyle bağlantılı olduğunu vurguladı. IATA zirvesi, bu acil konuların tartışılması ve sektörün karmaşık bir küresel ortamda ileriye dönük bir rota çizmesi için bir platform görevi görecek.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort